Specialist in klantcontact
Ieder bedrijf heeft er mee te maken: klanten die telefonisch of online contact zoeken met vragen of klachten. Zaak is dat iedere klant netjes en deskundig te woord gestaan wordt, dat die zich gehoord voelt en dat de vraag of klacht naar tevredenheid wordt opgelost. Soleo is daarin specialist, zowel B2B als B2C. “Klantcontact is onze corebusiness, wij verzorgen dit graag voor bedrijven, zodat zij zich kunnen richten op hún corebusiness”, aldus directeur Alco Bosch van Soleo.
De ontwikkelingen in de wereld van klantcontact gaan razendsnel. Niet alleen technologisch, ook de wijze waarop dat contact verloopt. Media als Facebook en Whatsapp, maar ook online chat nemen steeds meer de plek in van telefoon en email. Soleo loopt voorop waar het deze ontwikkelingen betreft. Het bedrijf ziet grote kansen om de klanten van hun opdrachtgevers nog beter en sneller van dienst te zijn. En daarmee gepaard gaat ook een enorme groeipotentie voor zichzelf als bedrijf.
Maar dit alles zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen, benadrukken Alco Bosch en zijn collega directielid Jac Vermeer. “Onze medewerkers zijn deskundig, hebben verstand van zaken. Maar bovenal hebben ze empathisch vermogen. Ze kunnen goed luisteren en zich in de klant verplaatsen. Zo zal een gesprek of een chat altijd prettig en soepel verlopen.”
24/7 bereikbaar
Het hoofdkantoor van het in 2008 als ‘outbound contactcenter’ opgerichte Soleo bevindt zich in hartje Deventer, naast het Centraal Station. Daarnaast heeft het bedrijf nog negen vestigingen in Nederland, drie in België en eentje op Curaçao. In totaal werken er zo’n negenhonderd mensen. Het contactcenter van Soleo is daarmee 24/7 bereikbaar.
Soleo verzorgt klantcontact voor bedrijven in de meest uiteenlopende branches. De medewerkers van Soleo zijn vanzelfsprekend goed thuis in de branche waarvoor ze op dat moment werken. Ze hebben toegang tot applicaties, databases en systemen van de opdrachtgever. Bosch: “Wij nemen uiteraard niet de telefoon op met ‘Soleo’, maar met de naam van de opdrachtgever.”
Digitalisering
Met name in het zoeken van de juiste informatie voor de klant valt nog veel winst te behalen. Robotic Process Automation en Chatbots zijn nieuwe digitale systemen die het klantcontactproces verder kunnen versnellen en verbeteren.
Vermeer: “Denk aan een soort Siri. Digitale machines die tijdens het klantcontact al weten welke informatie ze moeten zoeken. Ook zorgen ze ervoor dat nieuwe informatie of gegevens op een juiste manier in het systeem van de opdrachtgever terechtkomen. Het verbetert de dienstverlening naar de klant, het bespaart onze mensen veel werk en het voorkomt fouten. Een voorbeeld hoe mens en machine goed kunnen samenwerken.
Waardevolle data
De intensieve klantcontacten van Soleo hebben nog een ander voordeel: het levert een enorme hoeveelheid informatie en data op, onder meer over hoe de klant tegen een bedrijf aankijkt. “Voor onze opdrachtgevers heel waardevol. Op basis daarvan kunnen ze hun dienstverlening verder verbeteren”, vertelt Vermeer.
Soleo biedt de klant sinds kort ook een nieuwe dienst: online leadcampagnes. Bosch: “Veruit de meeste klanten, zowel B2B als B2C, kijken eerst online voordat ze kopen. Onder de noemer Soleo Media ontwikkelen we online campagnes waarmee we de juiste doelgroepen bereiken en voor onze opdrachtgevers nieuwe klanten kunnen werven.”
Genieten
Soleo is kortom volop in ontwikkeling. Social media, nieuwe digitale technologieën, een nog betere dienstverlening en een verdere groei van het bedrijf. Alco Bosch verwacht zelfs een verdriedubbeling.
“Met onze deskundigheid in klantcontact én onze kennis van zowel de B2B- als de B2C-markt kunnen we heel veel voor onze opdrachtgevers betekenen. Dus Soleo gaat zeker verder uitbreiden. Er zijn nog delen in Nederland die niet zijn afgedekt, maar we denken ook aan het buitenland. Duitsland is bijvoorbeeld een interessante markt. Soleo is een supergoed bedrijf, daar mogen onze oosterburen ook best van genieten.”
Dit artikel verscheen eerder in KijkOpOostNederland